ניוזלטר טוב לשמוע מס' 2 – שנת 2024

ניוזלטר דו-שבועי בנושאים הקשורים לאנשים כבדי שמיעה וחירשים: על תרבות, חידושים טכנולוגיים, נגישות, זכויות ובכלל

יום השמיעה הבינלאומי – 3/3/2024

כמידי שנה בשנים האחרונות, מפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נתונים לקראת יום השמיעה הבינלאומי. הפעם התמקדה הלשכה בנתונים מתוך מרשם אנשים עם מוגבלות.

"מרשם אנשים עם מוגבלות" הוא מסד נתונים לאומי וייחודי שהוקם בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפני כשש שנים. מטרת המרשם היא לאסוף מידע מבוסס ואמין ממשרדי ממשלה שונים כדי להפיק נתונים סטטיסטיים שוטפים ומגוונים על אנשים עם מוגבלות. במרשם נכללים אנשים שעברו ועדות אבחון או ועדות רפואיות והמדינה מכירים במוגבלותם ו/או ניתנים להם שירותים או קצבאות בגינן.

להלן כמה נתונים מתוך המרשם:
– בשנת 2022 היו כ-55 אלף אנשים עם לקויות שמיעה.
– 70.7% מכלל האנשים עם לקויות שמיעה הם גברים ו-29.3% הן נשים.
– 72.1% הם יהודים ואחרים ו-27.9% הם ערבים.
– כ-6,700 אנשים היו בעלי זכאות מלאה לקבלת שירותי תמיכה בתקשורת (סל תקשורת) ממשרד הרווחה והשירותים החברתיים.

עוד פרסמה הלשכה נתונים לגבי כמות הילדים עם לקויות שמיעה:
בשנת תשפ"ב (2021/22) 6,057 תלמידים מתוך כלל התלמידים עם צרכים מיוחדים אופיינו במשרד החינוך כילדים עם לקות שמיעה כלקות עיקרית ו/או זוהו במרשם אנשים עם מוגבלות כילדים עם מוגבלות שמיעה.

להודעה לתקשורת של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה – לחצו כאן
להודעה המלאה – לחצו כאן

@@@

להגן על הקן 

מתוך הסידרה Qweer Eye  (עין קווירית) – בנטפליקס

חמשת המופלאים ודנטון (בחולצה ירוקה)

לאחרונה עלתה לשידור העונה השמינית של הסידרה Queer Eye הפופולרית בנטפליקס.

הסידרה עוקבת אחרי יועצי "חמשת המופלאים" – ג'ונתן, בובי, קארמו, טאן ואנטוני – כשהם מבצעים סדרה של מהפכים. כל פרק המתמקד באדם מסוים שזקוק לשינוי. המהפך מתמקד לא רק בלבוש, השיער והיופי, אלא גם בתזונה, איכות החיים והשלווה הנפשית של האדם.

בפרק "להגן על הקן" אנו פוגשים את דנטון, מאמן ספורט חירש ומנהל מגמת אתלטיקה בבית הספר לחירשים של לואיזיאנה.

הקבוצה פוגשת את דנטון, מבקרת במשרדו ופוגשת את חברי קבוצת הפוטבול החירשים, אותם הוא מאמן. מסתבר כי בתי ספר לחירשים בארה"ב הולכים ומצטמצמים במספרם, כאשר דנטון מסביר כיצד לפני שנים היו בבית הספר כ-300 תלמידים, אך כיום הם מונים רק 90 תלמידים.

דנטון מסביר כי כאשר ילדים חירשים נולדים להורים שומעים בארה"ב, רובם מעודדים לשלוח את ילדם לבתי ספר רגילים, להשתמש במכשירי שמיעה או שתלי שבלול ואינם מעודדים ללמוד שפת סימנים. יחד עם זאת, מספר דנטון לחמישייה שבבית ספר לחירשים הוא מצא באופן אישי את זהותו החירש, את הביטחון העצמי שלו והתשוקה שלו לספורט.

דנטון מספר כי אביו הוא עבורו מודל לחיקוי. אביו הפך למאמן ספורט כדי שבנו לא יחמיץ דבר. הוריו של דנטון גם למדו את שפת הסימנים האמריקאית (ASL), דבר שלא היה נהוג למשפחה שומעת באותה תקופה.

לאורך (כמעט) כל הפרק אנו לא רואים את המתורגמנים אל ומ-שפת הסימנים ובנוסף, מקפידים יוצרי הפרק לתת לשפת הסימנים את המקום שלה (אין Voice Over). מעניין וחדשני. כדאי לצפות!

-לקריאה נוספת על הפרק, בקרו בבלוג The Limping Chicken.com (באנגלית) – בקישור כאן.

דנטון, מתוך עמוד האינסטגרם שלו

-לעמוד האינסטגרם של מאמן הקבוצה, דנטון מאלאס, בו הוא מסביר איך מתייחסים בפרק לשפת הסימנים, לחצו כאן

@@@

הגיעה לבית החולים ללא אפרכסת – ויצאה עם אוזן שומעת

מאיה נולדה עם מום שפגע במראה החיצוני וגם לא איפשר לה לשמוע באותה האוזן. לאחרונה נערך במרכז שניידר לילדים ניתוח משולב, שבמסגרתו תוקנה האוזן שלה – גם חיצונית (אסתטית) וגם תפקודית. הפרוצדורה מאפשרת שמיעה יחסית תקינה באותה האוזן, אף שבאופן טכני היא עדיין נותרת חסומה. לכתבה במאקו – לחצו כאן

נתראה בניוזלטר הבא!
שלכם, עידו גרנות

@@@

לניוזלטר טוב לשמוע מס' 1 – לשנת 2024 – לחצו כאן

כתיבת תגובה